Angelica Edin, född och uppvuxen i Örnsköldsvik, är utbildad vid Stiftelsen Stenebyskolan i Dals Långed samt Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs Universitet. Konstnärlig masterexamen/MFA i textilt konsthantverk 2024. Nyexaminerad textilkonstnär. Har deltagit i utställningar bland annat på Nääs Konsthantverk (2023), Bohusläns Museum (2024)
och Steneby Konsthall (2024).
Klara Bothén kommer från Kristinehamn, och även hon är utbildad vid Stiftelsen Stenebyskolan i Dals Långed samt Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs Universitet (Campus Steneby). Konstnärlig masters-examen/MFA i textilt konsthantverk 2017. Arbetar som textilkonstnär i egen ateljé i Dals Långed samt som lärare på Stenebyskolan. Verksam sedan ca 2012. Har deltagit i utställningar på bland annat Skövde Stadsmuseum (2011–2012), Nääs Konsthantverk, (2015), Nevven Gallery (2017), Steneby Konsthall (2017, 2019), Konstnärshuset/SKF (2017), Kosters Skulpturpark (2018), Rackstadmuseet (2020)
och Not Quite i Fengersfors (2021–2022).
Projektet med arbetsnamnet Antiken goes Hönsestrikk bygger på två till synes disparata källor till inspiration som vi båda länge kretsat kring - det antika Greklands bildvärld, samt mönsterstickning på längden och tvären. Arbetet, hittills i form av en bred undersökning i material och teknik, går ut på att tolka uråldriga mönsterformer i hönsestrikk (ett fritt förhållningssätt till mönsterstickning som uppstod i Danmark på 1970-talet). Vi ser en gemensam nämnare i de pixelerade bildvärldarna hos gamla mosaiker och stickmönster tecknade på rutat papper.
Vi träffades på Stenebyskolan i Dals Långed för 15 år sedan, och har varit vänner och kollegor sedan dess. Genom åren har vi initierat en mängd olika gemensamma projekt, workshops och andra samarbeten. I centrum står alltid den undersökande kreativa processen. Vi har, på gott och ont, ett återkommande och intensivt intresse för att sätta igång mastodontprojekt som spänner över flera år och förmodligen aldrig blir färdiga. Det är helt enkelt inte där tyngdpunkten ligger. Istället ser vi till att ta vara på infall och avknoppningar som dyker upp efter vägen. Det är en sådan avknoppning vi visar på Dalsland Center i sommar - en sammanställning av vår pågående arbetsprocess. Dels för att det är så vi jobbar, och dels för att vi vill visa upp en del av det konstnärliga arbetet som vanligtvis förblir osynligt: var idéerna kommer ifrån, och hur de tar form.
